De gemeente wil de wijk zo duurzaam maken én hoopt dat problemen met het tekort aan parkeerplaatsen hiermee uitblijven.

Het vervoersconcept wordt uitgerold door de Mobiliteitsfabriek en Stapp.in, zo is door de gemeente bekendgemaakt. Het Amersfoortse bedrijf kwam van zeven inschrijvers als beste uit de bus en mag nu zijn werkwijze voor het eerst ook in de eigen stad introduceren. En wel in de jongste wijk van de stad, die over een paar jaar met 800 woningen vanaf de A28 een nieuwe poort tot de stad moet vormen.

De spil in de vervoerswereld van De Mobiliteitsfabriek is een pasje dat nog het meeste weg heeft van een ov-chipkaart. ,,Maar met een ov-chipkaart kun je alleen gebruikmaken van het openbaar vervoer. Bij ons reikt het gebruik verder”, aldus Peter Rossewij, projectleider van het Hogekwartier. ,,Wij garanderen er vervoer mee. Is er geen deelauto voorhanden, dan kunnen wijkbewoners met de pas gebruikmaken van een leenfiets, bus of taxi.”

Om dit mogelijk te maken, heeft De Mobiliteitsfabriek contracten met allerlei verhuur- en vervoersbedrijven. ,,Voor het deelvervoer werken we met een flexibele schil, waardoor doordeweeks minder auto’s beschikbaar zijn en in het weekend, indien nodig, meer”, aldus Rossewij. Over het aantal auto’s bepalen de bewoners uiteindelijk zelf mee. ,,Elektrisch vervoer zou prachtig zijn, maar betekent een heel nieuwe manier van rijden én de techniek voor het autodelen is nog niet zo ver, als bij de reguliere benzineauto’s. En de kosten liggen beduidend hoger.”

 

Tegemoetkoming

Over die kosten: wie precies wanneer wat betaald, is nog niet zeker. ,,Ik kan me voorstellen dat wij de kaarten verstrekken, omdat het voor ons interessant is om in Amersfoort een klantenbestand op te bouwen.” Aan de gunning hangt een bedrag van 100.000 euro als tegemoetkoming in de aanloopkosten. ,,Wanneer we precies beginnen, hangt af van de bouw en het verzoek van de opdrachtgever. Waarschijnlijk beginnen we in elk geval in een deel van de wijk, om later uit te breiden.”

Het gemeentelijke plan om voor het Hogekwartier een vervoerspartner als de Mobiliteitsfabriek te zoeken, is deels uit nood geboren.

Natuurlijk wil het gemeentebestuur een slag maken in de verduurzaming van de stad, maar het is vooral een centenkwestie. In de plannen voor het Hogekwartier zijn volgens de norm op 1039 parkeerplaatsen er 40 te weinig ingetekend, omdat ontwikkelaar de Alliantie financieel niet uit zou komen, als de norm moet worden gehanteerd. De grond is duur en bij sociale huurwoningen kunnen parkeerplaatsen niet worden doorberekend. Peter Rossewij van De Mobiliteitsfabriek had liever gezien dat de introductie van deelauto’s hier níet mee te maken had gehad. ,,Ik denk dat we op een omslagpunt staan waarin deelauto’s en elektrische deelauto’s in het bijzonder meer gebruikt gaan worden, omdat het beter is voor de wereld. Dat dat in het Hogekwartier niet de enige reden is, maakt ons verhaal naar de buurt toe iets lastiger.’’

De keuze voor deelmobiliteit om parkeerproblemen te voorkomen is niet nieuw. Vorige week meldde het gemeentebestuur dat de verbouwing van het kantoorpand aan de Puntenburgerlaan 91 tot woningen hierdoor mogelijk gemaakt kan worden. Ook in het nieuwbouwproject op het terrein van het ROC-gebouw (Zangvogelweg), waar een woonkolos van 60 meter is voorzien, wordt rekening gehouden met de inzet van deelauto’s. Juist morgen spreekt de gemeenteraad over het versoepelen van parkeernormen voor sociale woningbouw en voor woningen bij stations.

Share This