Hoe bevalt het ‘Auto van de Straat’-project bij de 3 straten die in januari begonnen met autodelen (zie vorig nieuwsbericht)? We laten je graag kennis maken met de 3 straten die zijn uitgekozen om deel te nemen aan het project ‘Auto van de Straat’, en delen hier hun ervaringen.

Groenendaalseweg, Renkum

De Groenendaalseweg in Renkum is een smalle straat met karakteristieke woningen. Door de relatief hoge parkeerdruk oogt de smalle straat door de vele auto’s nogal vol. En die hoge belasting door auto’s is jammer, zo vinden de bewoners. Ze zien het autodelen echt als een oplossing hiervoor: “Nu hebben we in plaats van 4 auto’s op 4 huishoudens, misschien maar 1 deelauto nodig.”.

Naast het enthousiasme, leven er zeker ook wat vragen: “Is er wel een auto beschikbaar als ik er écht een nodig heb?”. Een gezonde koudwatervrees, aldus Margit uit Renkum, die prima overwonnen gaat worden. Voorzichtig denken ze al aan het voortzetten van het autodelen ná dit project!

Mosterdhof, Westervoort

De Mosterhof in Westervoort, onderdeel van een hofjeswijk met een structureel tekort van 90 openbare parkeerplaatsen. Waarom zou je daar nog 2 auto’s extra neerzetten?
“In deze wijk is er echt een parkeerprobleem”, aldus wijkbewoner Ton. “Ik heb zelf mijn tweede auto afgelopen jaar weggedaan. Ik merk dat dat prima gaat, maar er blijven af en toe wel momenten dat je die tweede auto zou willen. En dan is een deelauto een heel goed alternatief!”.

En dat is ook precies de opzet van het project: door de 2 deelauto’s met meerdere huishoudens te delen, kan in meerdere gezinnen de (tweede) auto worden weggedaan. Om de parkeerdruk in de straten zelf niet nog verder te verhogen, staan de 2 elektrische auto’s op de parkeerplaats van Zalencentrum Wieleman.

De bewoners zien deze auto’s niet alleen als oplossing voor het parkeerprobleem. Wijkbewoner Job: “Het levert een stuk binding op in de wijk, een stuk gezamenlijkheid.”. Ton: “Er zijn al ontwikkelingen in de wijk om te verduurzamen, de leefbaarheid te vergroten en meer aandacht voor elkaar te hebben. Het autodelen is 1 van de elementen die bijdragen aan het positieve image van onze wijk!”.

Hindestraat, Nijmegen

De Hindestraat, een karakteristieke jaren ’30 straat in Nijmegen. Wat opvalt, is de lange rij geparkeerde auto’s aan weerszijden van de weg. De straat lijkt hier wel van de auto’s te zijn, en niet van de mensen.

Een gezellige straat is het, met actieve bewoners. Autodelen is niet het eerste project dat ze gezamenlijk uitvoeren op het gebied van duurzaamheid. Ze hebben al een straat-app, waar spullen met elkaar gedeeld worden. Ook hebben ze samen zonnepanelen ingekocht en worden steeds meer huizen (extra) geïsoleerd.

“Elektrisch autodelen is vele malen beter voor het milieu, maar het is ook goedkoper om op deze manier met auto’s om te gaan. We hopen vooral dat er wat minder parkeerdruk in de straat komt.”, aldus Frank, een bewoner van de Hindestraat.

Share This